Pages

Sunday 20 August 2017

*Siri 1:* *10 Perkara Sebelum Tentukan Tajuk Kajian:*

Info Pasca Siswazah
*Siri 1:*
*10 Perkara Sebelum Tentukan Tajuk Kajian:*

1. Wajib membaca 20-30 artikel dariestablish leading journal seperti terbitan SAGE, ScienceDirect, Wiley dll.. bagi keluaran 3 tahun kebelakangan yang menepati bidang kajian masing-masing, katakan "risk managament".

2. Pastikan ada beberapa artikel tempatan, bagi mendapatkan konteks kajian di Malaysia.

3. Cuba dapatkan beberapa tesis dalam bidang yang sama.

4. Baca dan teliti research gap, theory, methodology, sampling frame yg digunakan supaya sesuai dgn kajian kita.

5. Bagi novice researcher, kita perlukan artikel yg paling relevan yg dinamakan oleh Dr OT sebagai pilot article supaya dgn artikel tersebut menjadi asas dalam LR dan yg plg penting utk kita snowball rujukan lain.

6. Setelah membaca artikel-artikel dan tesis tersebut, kita dpt mengenalpasti research gap yg diperolehi dari cadangan isufuture research yg ditulis oleh previous researcher.

7. Setelah mendapat research gap, kita akan bina Research Framework menggunakan templat RFOT dan cuba bincangkan dgn SV kita.

8. Cadangkan tajuk kajian kepada SV

9. Bincang dan jelaskan keseluruhan kajiankita berdasarkan RFOT kerana Research is about filling the gap.. NOT about finding the title..

10. Pastu baru kita mahirkan dgn kemahiran penulisan pantas document map,1File1Thesis, Write and Cite While U Read dgn menulis proposal 3 chapters dgn SERENTAK..

Dr. OT

No comments:

Post a Comment