Pages

Friday, 14 July 2017

10.07.2017 Syukur Allah permudahkan

09.07.2017 warded at PPUM for operation



Terima kasih tokma dan toki jagakan Mursyid dan Marwa






3 Skru dan sebahagian besi dikeluarkan

Thursday, 8 June 2017

HARGAI IBUBAPA

Menangis berbual dengan seorang  fasilitator lelaki saya juga merupakan seorang guru.

Melihat ramai fasilitator muda kahwin. Saya tanya dia dah ada calon ke belum. Dia kata insyaAllah tunggu adik-adik kahwin dulu...

Dia membantu ayahnya. Setiap kali gaji dia akan beri semua gaji buat ayah dan adik-adik. Dia kehilangan ibu masa sekolah menengah...Ayahnya tidak kahwin lain besarkannya..

Katanya hari paling sedih bila ibunya meninggal dunia setelah lahirkan adik bongsunya..

Satu hari masa hari raya, adik bongsu umur 5 tahun. Jumpa gambar maknya. Adiknya tanya ini siapa? Yang lain terangkan ini gambar ibu...

Adiknya tanya ibu tu apa? Ulang kali tanya ibu tu apa? Ayahnya dan semua adik dia yang lain menangis. Itulah hari raya paling sedih katanya..adiknya tidak tahu erti ibu walaupun sudah umur 5 tahun sedangkan anak lain itulah perkataan awal mereka.

Ayahnya kerja kampung tekun mencari nafkah buat keluarga. Saya teringatkan bagaimana sedihnya baginda saw masa 6 tahun kehilangan ibunya...

Setiap orang Allah uji berbeza-beza. Tapi satu kepastian disyurga kita akan mendapat balasan sebaiknya. Kita akan dapat bersama dengan orang yang kita sayang...

Saya sangat gembira melihat orang yang rajin berusaha buat keluarga. Saya juga sangat mencintai orang yang sibuk menyediakan keluarga menjadi hamba Allah yang baik. Supaya dapat bersama dalam syurga...

Kita yang masih ada ibu dan ayah hargailah selagi mereka hidup. Besar ertinya mengasihi dan khidmat pada orang tua. Syurga buat kita. Puluhan tahun mereka jaga kita. Mereka dah tua, ada sikit lagi baki masa dalam hidup mereka. Buat baiklah. jaga solat dan jaga aurat..Telefon mereka. Beri sedikit duit buat mereka. Doakan mereka. Senyum, minta pandangan mereka dalam hidup ini. Raikan mereka dalam Ramadhan ini. Cuba bayangkan anak yang kita peluk hari ini satu masa lupakan kita...sedihkan...

Begitulah mak ayah kita.....-ebit lew

Wednesday, 31 May 2017

3 jenis GAP

Research gap terbahagi kepada tiga jenis iaitu gap dari segi teori, empirikal (kaedah pengumpulan data & analisis statitistik) dan praktikal. Gap dari segi teori boleh diisi dengan membuat kajian yang boleh menambahbaik teori yang sediaada. Mungkin kita boleh menambah beberapa pembolehubah yang baru, contohnya. menambah IV yang baru. Kita juga boleh masukkan 'mediating variable' dan juga 'moderating variable' yang baru. Ini membolehkan kita menjelaskan sesebuah teori itu dengan lebih baik lagi. Yang terbaik adalah sekiranya kita boleh mencabar teori yang terkini dan terbaik dan membina satu teori yang lebih baik. Bagaimana kita boleh membina teori yang lebih baik? Kita perlulah mengetahui kajian yang dibuat oleh semua pengkaji atau penyelidik tersohor dalam bidang kita dan menguasai semua teori yang berkaitan dalam bidang kita. Kaji apakah kelemahan teori-teori yang terkini dan terbaik dan melihat teori-teori ini dari pelbagai perspektif yang berbeza. Disinilah pentingnya keupayaan kita untuk mengalisis secara kritis.
Contohnya dalam kajian 'job demand'. Kajian terdahulu melihat 'job demand' dari segi perspektif negatif sahaja iaitu bebanan kerja yang tinggi akan menyebabkan peningkatan tekanan kerja. Namun bila difikirkan adakalanya bebanan kerja juga boleh memberi hasil yang positif kepada pekerja contohnya meningkatkan 'self esteem' pekerja. Bila seseorang pekerja diberikan tugasan yang lebih ia mungkin secara tidak langsung bermakna majikan mengakui pekerja tersebut mampu, berkebolehan dan lebih dipercayai untuk melakukan tugasan tersebut. Jadi pengkaji boleh melihat sesuatu isu itu dari pelbagai sudut yang berbeza.
Gap dari segi empirikal pula ialah bagaimana kaedah penyelidikan yang digunakan dalam kajian kita boleh menambahbaik kaedah penyelidikan yang sediaada. Kita boleh mulakan dengan menyatakan kelemahan-kelemahan kaedah-kaedah penyelidikan yang sering digunakan dalam kajian-kajian terdahulu seperti mendapatkan maklumat dari satu sumber sahaja, menggunakan satu kaedah pengumpulan data sahaja, kajian yang dibuat diperingkat individu sahaja dan kajian yang dibuat secara 'cross sectional' sahaja. Seperti yang diterangkan oleh Podsakoff et. al (2012) dalam artikelnya yang bertajuk "Sources of Method Bias in Social Science Research and Recommendations on How to Control It' kelemahan kaedah-kaedah ini ialah ia boleh  menyebabkan 'common method variance (bias)' yang menyebabkan hasil kajian kita menjadi kurang valid. Untuk menutup gap dari segi method ini kita mungkin boleh menggunapakai kaedah penyelidikan yang lebih baik, contohnya kita cuba dapatkan data dari pelbagai sumber, menggunakan kaedah pengumpulan data yang perlbagai, mengkaji sesuatu di pelbagai peringkat kumpulan atau membuat kajian secara 'longitudinal'
Kemudian kita juga boleh menggunakan alat statistik yang lebih baik. Contohnya, mungkin kita boleh menggunakan AMOS atau PLS atau HLM atau mungkin juga Mplus. Walaubagaimanapun, pengunaan alat menganalisa ini hendaklah bersesuaian dengan jenis data dan analisis yang kita lakukan.
Gap dari segi praktikal pula adalah bagaimana hasil penyelidikan kita boleh dipraktikkan dan boleh memberi sumbangan kepada masyarakat, organisasi dan sebagainya. Contohnya, melalui kajian, kita boleh membangunkan satu produk atau sistem yang baru dan lebih baik dari produk atau sistem yang terdahulu
Satu lagi perkara yang penting ialah jika kita hendak mencari jurang penyelidikan sebaik-baiknya biarlah gap itu bersifat global. Bagaimana mahu mendapatkan gap yang global? Kita perlulah mencari kelompongan atau kekurangan kajian-kajian yang telah diterbitkan didalam jurnal-jurnal yang hebat didalam bidang kita. Gap yang jelas dan bersifat global beserta kaedah pengumpulan dan analisis data yang lebih baik serta gaya penulisan yang mantap akan menghasilkan satu penyelidikan dan penulisan yang hebat dan lebih mudah diterbitkan di jurnal-jurnal yang tersohor yang bertaraf Q1 dan Q2.
Gaps of research.


Gaps hanya bermula bila baca kajian terhebat dlm bidang anda. Jgn kata oh study ini tak buat lg kat Malaysia. Oh. Kita nak tunjukkan keunikan Malaysia yg berbeza. Itu kempen blh la.

Kajian mesti membaca sifu terbaik. Lihat kekurangan kajiannya baik method, teori, content etc. Jadi tikamlah kelemahan beliau yg hebat itu. 

Jgn baca jurnal pasar malam. Mengkritik org bodoh tidak menjadikan anda pandai. Mencari kelemahan org pandai itulah kepandaian.

Tetapi utk faham semua ini, kena ada ilmu. Ilmu ini datang dari berguru dan membaca buku2 dan jurnal yg baik. Jadi inilah senjata kita. Org tak kisah pun kalau kita teori yg paling hebat itu lemah, janji ada justification.

Sbb itu, jgn kelam kabut dok cari gap lihat variables saja. Lihat semua sudut. Banyak baca. Jgn baca buku Melayu. Tak banyak benda baru.

Satu lg..bila grads jgn sombong. Sebab sewaktu kita pakai topi konvo itu, seribu lagi research yg hebat telah muncul. 

Faham😤😤😤😤😡😤😡😤😡🏃

C&P Dr Mohd Awang Idris

Monday, 15 May 2017

Hari Guru 16 Mei

*Selamat Hari Guru*

*Assalamualaikum wbt..*

16/5/2017 (Selasa)

*Guru dan Pahala Yang Berterusan*

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِذَا مَاتَ الْإِنْسَانُ انْقَطَعَ عَنْهُ عَمَلُهُ إِلَّا مِنْ ثَلَاثَةٍ إِلَّا مِنْ صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ أَوْ عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ أَوْ وَلَدٍ صَالِحٍ يَدْعُو لَهُ

Dari Abu Hurairah RA, bahwa Rasulullah SAW bersabda:

*"Apabila salah seorang manusia meninggal dunia, maka terputuslah segala amalannya kecuali tiga perkara; sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat baginya dan anak soleh yang selalu mendoakannya."*
(HR Muslim No: 3084) Status: Hadis Sahih

Pengajaran:

*1.  Setiap Muslim bergantung dengan amal yang mereka lakukan semasa hidup...*

*2.  Ada amalan yang dilakukan oleh seorang Muslim semasa hidup akan berterusan mengalir pahalanya walaupun dia telah meninggal...*

*3.  Sedekah yang pernah kita buat semasa hidup sama ada berbentuk wakaf, derma, pemberian, hadiah dan sebagainya. Selagi ia dimanafaatkan oleh makhluk samada manusia, binatang mahupun tumbuhan, ganjaran pahalanya akan tetap berterusan untuk orang yang mati...*

*4.  Ilmu bermanfaat sama ada ilmu agama mahupun ilmu dunia yang digunakan untuk kemaslahatan hidup termasuk buku, artikel, juga dalam bentuk elektronik seperti laman sesawang, FB, telegram, whatsapp.    Selagi ilmu tersebut diamalkan atau faedahnya dimanfaatkan, maka ganjaran pahala akan diperolehi oleh mereka yang menyampaikan atau yang memulakan...*

*5.  Anak solleh yang sentiasa mendoakan rahmat dan keampunan kepada kedua ibu bapa...*

*TAHNIAH kepada semua guru sempena hari guru pada hari ini...*

Jazakumullahhu khairan katsira kepada guru sama ada yang mengajar di Nurseri, Tadika, Sekolah Rendah, Sekolah Menengah, Madrasah, Masjid dan Surau, Institusi Pengajian Tinggi seperti Kolej, IPG, dan  Universiti. Juga kepada setiap individu yang menyampaikan ilmu yang bermanfaat.

Semoga usaha para penyampai ilmu yang bermanfaat, akan menjadi penerus amal yang mendatangkan ganjaran pahala berterusan walaupun setelah meninggal dunia...

Semuga bermanfaat...
Slmt hri pendidik semua💐💐💐💐

CnP

Saturday, 22 April 2017

DUNIA KITA TAK SAMA DENGAN ORANG LAIN

DUNIA KITA TAK SAMA DENGAN ORANG LAIN tapi ITU YANG TERBAIK UNTUK KITA
Terbaca satu tazkirah yang sangat baik untuk dikongsikan kpd kita semua.. 👇🏼
Dalam dunia ni, semua benda bergerak dalam zon masa masing-masing.
Ada yang masih single.
Ada kawin 20 ribu belanja,sebulan dah berpisah.
Ada yang dah kahwin 10 tahun tapi masih belum ada anak.
Ada yang baru kahwin bulan lepas, hari ni dah mengandung.
Ada yang grad umur 23 tapi terpaksa tunggu 5 tahun sebelum dapat kerja tetap.
Ada juga yang grad umur 29 tapi lepas grad terus dapat kerja jawatan tetap.
Ada yang muda lagi umur 25 jadi CEO tapi umur 50 dah meninggal.
Ada juga yang umur 50 baru jadi CEO dan hidup sampai umur 90.
Zon masa kita semua tak sama.
Jadi tak perlu merasa kita 'tertinggal' hanya bila nampak orang lain lebih berjaya. Masa kita belum sampai.
Obama retired at 55, tapi Trump 'bermula' pada umur 70.
Hanya zon masa mereka saja yang berbeza.
Tapi sama-sama dapat jadi Presiden.
Ada yang 'depan' dari kita.
Tapi ada juga yang 'belakang' kita.
Semua orang bergerak dalam laluan yang berbeza pada zon masa yang berlainan.
Allah ada perancangan berbeza untuk kita semua.
Jangan dengki, jangan sakit hati, jangan sedih.
Mereka bergerak dengan zon masa mereka dan kita pun ada zon masa sendiri.
You are not late.
You are not early.
You are just on time.
Jangan stress.
Percayalah bahawa perancangan Allah jauh lebih baik, rezeki kita telah dicatit olehNya...Bersyukurlah apa yg telah diberikan olehNya..😊

Sunday, 16 April 2017

JANGAN MELEPASKAN 3 PERKARA

Luqman Al-hakim memesan kepada anaknya
wahai anakku jangan sesekali melepaskan tiga perkara ini :

1- Makan makanan yang paling sedap
2- Tidur di tempat yang paling selesa
3- Dan tinggal di tempat yang paling baik

Anaknya pon menjawab: " kita kan orang fakir, bagaimana dapat aku lakukan semua ini?  "

Lukman pon menjawab:

- Bila engkau makan hanya bila engkau lapar, maka makanan itu akan menjadi makanan yang paling sedap,

- Jika engkau kerja keras tanpa mengharap belas kasihan orang lain dan tidak berdendam dengan sesiapa, maka engkau akan merasa tidur di tempat yang paling selesa,

- Dan jika engkau telah tunaikan hak tuhanmu dan hak manusia, dan melayan manusia dengan baik, engkau akan diingati dalam hati mereka, maka dengan ini engkau telah tinggal di tempat yang paling baik.

Subhanallah..

Patut dinamakan Luqman Al-hakim
Sangat hikmah beliau berpesan kepada anaknya..

Monday, 10 April 2017

MASUK MAHKAMAH : BEREBUT NAK JAGA IBU

Di Malaysia realitinya anak kandung menuntut ibunya atau ayahnya di mahkamah hanya kerana wang/geran tanah, rumah dan harta yang lainnya
Tapi,Di Saudi, dua adik beradik ke mahkamah hanya untuk berebut hak penjagaan ibu kandungnya... masya Allah
*SENGKETA DUA BERADIK HINGGA KE MAHKAMAH*
👥 Dua Orang Adik Beradik (Di Saudi Arabia) Bergaduh dan Merebut Hak penjagaan ibu Hingga ke Mahkamah.
⚖ Di salah satu pengadilan Qasim, Kerajaan Saudi Arabia, Hizan al Fuhaidi dgn air mata yg bercucuran air mata hingga membasahi janggutnya...
🔨 Kenapa? 
Kerana ia kalah terhadap kepada saudara kandungnya di mahkamah!!! 
⚔ Tentang apakah kekalahan dgn saudaranya?? 
Tentang tanah ?? 
atau harta??? 
👋 Bukan kerana itu semua!! 
💝Ia kalah terhadap saudaranya berkenaan hak penjagaan ibunya yg sudah tua & bahkan hanya memakai sebuah cincin timah di jarinya yg telah kusam,, 
Seumur hidupnya, beliau tinggal bersama Hizan yg selama ini menjaganya,,
Tatkala beliau telah semakin tua, datanglah adiknya yg tinggal di kota lain, 
Untuk mengambil ibunya agar tinggal bersamanya, dengan alasan, kemudahan kesihatan dll di kota jauh lebih baik daripada di desa,, 
🗣 Namun Hizan menolak dgn alasan, selama ini ia mampu untuk menjaga ibunya. 
Perbalahan ini tidak berhenti sampai di situ, hingga berlarutan ke mahkamah!! 
Sidangpun bermula,, hingga sang hakim pun meminta agar sang ibu hadirkan di mahkamah.. 
👥Kedua bersaudara ini mendukung ibunya yg sudah tua yg beratnya sudah tdk sampai 40 Kg!! 
Hakim bertanya kpdnya, siapa yg lebih berhak tinggal bersamanya. 
Ibu itu memahami pertanyaan hakim, ia pun menjawab, sambil menunjuk ke Hizan,
“Ini mata kananku!”
Kemudian menunjuk ke adiknya sambil berkata,
“Ini mata kiriku!! 
🔎Hakim berpikir sejenak kemudian memutuskan hak penjagaan kepada adik Hizan,
berdasar pertimbangan kemaslahatan bagi si ibu!! 
🏅Betapa mulia air mata yg dikeluarkan oleh Hizan!!
Air mata penyesalan kerana tdk dapat memelihara ibunya tatkala beliau telah meningkat usianya semakin lanjut!! 
Dan, betapa bangga dan agungnya seorang ibu!! direbut oleh anak-anaknya hingga seperti ini,,!! 
💎Andaikata kita dapat memahami, bagaimana seorang ibu mendidik kedua anak lelakinya hingga ia menjadi ratu dan mutiara termahal bagi anak-anaknya!! 
🏆 Ini adalah pelajaran & pengajaran yang sangat mahal tentang berbakti kepada orang tua,, dizaman yg sudah hampir kiamat ini betapa banyak anak yang derhaka,, 
 _“Ya ALLAH, Roob kami!! Anugerahkan kepada kami keredhoan ibu kami dan berilah kami kekuatan agar selalu dapat berbakti kepadanya!!”_
Aamiiin!!! 
*Aamiin ya Rabbal'alamiin*

Saturday, 8 April 2017

CHEATING

One of the University lecturers wrote an expressive message to his students at the doctorate, masters and bachelors level and placed it at the college entrance in the university in south Africa.
And this is the message;

*"Collapsing any Nation does not require use of Atomic bombs or the use of Long range missiles. But it requires lowering the quality of Education and allowing cheating in the exams by the students".*

The patient dies in the hands of the doctor who passed his exams through cheating.

And the buildings collapse in the hands of an engineer who passed his exams through cheating.

And the money is lost in the hands of an accountant who passed his exams through cheating.

And humanity dies in the hands of a religious scholar who passed his exams through cheating.

And justice is lost in the hands of a judge who passed his exams through cheating.

And ignorance is rampant in the minds of children who are under the care of a teacher who passed exams through cheating.

*"The collapse of education is the collapse of the Nation"*

Tuesday, 4 April 2017

MISI DAN REZEKI


1. Visi manusia diturunkan didunia ialah utk berjalan menuju akhirat.

2. PhD ialah sebahagian misi misi kecil yg penuh dgn ujian. Ujian utk melihat bagaimana kita hadapinya supaya kita sentiasa berada di jalan yg lurus.

Tak perlu banding siapa yg susah siapa senang siapa pandai siapa kalah. It is indeed an individual test. Sebab tulah terasa lonesome.

Just focus on how we perform before, during and after PhD?
Kita diberi ujian PhD bukan kerana kita lebih pandai. Kita lulus PhD juga bukan kerana kita yg intelligent. Tapi itu semua ujian, rezeki yg ditentukan.

Sunday, 2 April 2017

UJIAN KIFARAH MANUSIA

✍🏿 *UJIAN KIFARAH DOSA ?*

Apabila kita diuji dalam bentuk apa sekalipun seperti musibah pada hartabenda, keluarga diri sendiri seperti penyakit, hilang kerja difitnah, dirompak harta, dicuri dan sebagainya...

Hati mula berbisik ini kifarat atas dosa2ku ...keluarga, sahabat handai dan orang sekeliling menasihati " bersabarlah..

_"Allah uji sebab nak hapus dosa"_

Ya betul..benar semua doiatas 👆... Tapi,

_Kita makin sedih._
_Makin kecewa._
_Malah meratapi dosa._

ALLAH jua diajukan soalan.

_Kenapa dan Mengapa._

Wahai sahabat,
Berhenti sejenak... dan tukarkan fikiran kita yang tnegatif itu.

_Allah dah janji,_

INNA MA'AL USRI YUSRO..
_(setiap kesusahan itu BERSAMA kesenangan)_

✏ Nabi Muhammad Saw juga diuji. Bahkan lebih hebat daripada kita... lalu adakah kerana DOSA ??
_(Allahumma solli a'la saiyidina Muhammad)_

✏ Nabi Zakaria dipotong badannya hingga terputus dua... adakah kerana DOSA ??

✏ Sumayyah dicampak ke dalam parit api. Hingga habis sekeluarga... adakah kerana DOSA ??

✏ Bilal bin Rabah juga terseksa di dunia. Dihenyakkan batu besar diatas dada... adakah kerana DOSA ??
Nabi Ibrahim juga diuji dibakar oleh namrud, Nabi Yusuf dicampak dalam perigi buta. Nabi Ayub di uji dengan penyakitnya yg tidak dpt diterima oleh kaum dan keluarganya, Nabi Yunus ditelan ikan, N Musa dikejar tentera firaun tepi lautan...

Kita lihat musibah bagi orang beriman... berkata pula saidina Abu bakar r.a ketika terlanggar tunggul (tidak sengaja)sehingga kakinya berdarah...
(lebih kurang maksud):

"Sudah beberapa hari aku susah hati kerana tiada musibah(sakit) yang menimpaku
seolah olah Allah murka kepadaku yang telah banyak berbuat dosa ..., tapi
Alhamdulillah hari ini, kaki ini telah luka berdarah terlanggar tunggul, semoga
Allah mengampunkan dosaku...mereka ini suka dengan musibah...

Adakah musibah  semua itu kerana dosanya...

_Bukan.. bukan..bukan.._ _Bukan kerana DOSA semata2..._

Allah uji untuk,
Menaikkan darjat.
ALLAH uji sebab DIA kasihkan kita.

Kerana ALLAH rindu airmata kita...

_Indah kan 😍_


Bila kita menangis, Malaikat tadah air mata dan simpan di Akhirah. Airmata keinsafan kita yang rindukan dan takutkan Allah mampu memadamkan api neraka.

Sahabat yang dikasihi,

Jangan prejudis pada Allah apabila diuji.
Jangan menghukum diri apabila diduga.
Sebaiknya ambil wudhu'.. solat dua rakaat.. selepas salam.. istighfar dan selawat..

Senyum memandang ke langit, biarlah airmata berlinang... bisik dalam hati sedalam dalamnya.

_"Ya Allaaaaahhhhhh.. terima kasih kerana TIDAK MELUPAKAN aku.."_

Allah itu ADIL..
Allah itu PENUH KASIH SAYANG..
Allah itu PENCIPTA kita..

Siapa lagi nak UJI kita kalau bukan Allah .
Siapa lagi nak SAYANG kita kalau bukan Allah .
Siapa lagi nak MULIAKAN kita kalau bukan Allah .

Jangan berhenti MENGGALI kasih sayang Allah.
ALLAH MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG..


_Bersabarlah setiap kali diuji._
_Bukan Allah membenci, cuma merindui rintihan hati._

_Kita hamba yang sering lupa diri._
_Kita suka menunding jari._

#Warkah indah🌷 buat santapan rohaniku jua kupanjangkan utk kesayangan2ku semua......💞

Friday, 31 March 2017

SIJIL PADANG MAHSYAR

RENUNGAN SEKETIKA
~Sijil Padang Mahsyar

ALlāh beri peringatan sesungguhnya 'alam barzakh itu benar, Syurga dan Neraka itu benar. Dunia ini penuh tipu daya Syaitan. Bisikkan iblis amat halus jarumnya. Kembali lah ke jalan ALlāh. Di Mahsyar nanti ada dua kumpulan manusia;

a. Keputusan Cemerlang
فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ ﴿٧﴾ فَسَوْفَ يُحَاسَبُ حِسَابًا يَسِيرًا ﴿٨﴾ وَيَنقَلِبُ إِلَىٰ أَهْلِهِ مَسْرُورًا ﴿٩﴾

      Sesiapa yang diberi menerima surat amalnya dengan tangan kanannya, - (7) Maka ia akan dihisab dengan cara yang mudah dan ringan, (8) Dan ia akan pergi kepada keluarganya (yang beriman) dengan sukacita. (9)

b. Gagal
 وَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ وَرَاءَ ظَهْرِهِ ﴿١٠﴾ فَسَوْفَ يَدْعُو ثُبُورًا ﴿١١﴾ وَيَصْلَىٰ سَعِيرًا ﴿١٢﴾ إِنَّهُ ظَنَّ أَن لَّن يَحُورَ ﴿١٤﴾
       Dan sesiapa yang diberi menerima surat amalnya (dengan tangan kiri), dari sebelah belakangnya, (10) Maka ia akan meraung menyebut-nyebut kebinasaannya, (11) Dan ia akan menderita bakaran neraka yang marak menjulang. (12) Sebenarnya ia semasa di dunia dahulu bersukaria dalam kalangan keluarganya (yang juga kufur ingkar)! (13)

(Surah al-insyiqaaq : 7 - 13)

Thursday, 30 March 2017

ISTERI PUNCA REZEKI SUAMI

KUNCI LANCARNYA REZEKI SUAMI ADA PADA ISTERI

Masyaallah! Ternyata Ini 10 Sifat Isteri Yang Membuat Rezeki Suami Mengalir Dengan Sangat Deras

Ramai suami yang mungkin tidak tahu bahwa rezekinya dengan izin Allah mengalir lancar atas peranan isteri. Memang tidak dapat dilihat secara mata kasar, tetapi dapat dijelaskan secara spiritual bahawa 10 karakter isteri ini ‘membantu’ menghadirkan rezeki untuk suaminya.

1. Isteri yang pandai bersyukur
Istri yang bersyukur atas semua karunia Allah pada hakikatnya dia sedang mengundang tambahan nikmat untuk suaminya. Termasuk juga rezeki. Miliki suami, bersyukur. Jadi ibu, bersyukur. Anak-anak dapat mengaji, bersyukur. Suami memberi nafkah, bersyukur. Suami memberikan hadiah, bersyukur. Suami mencintai setulus hati, bersyukur. Suami memberi kenikmatan sebagai suami istri, bersyukur.

“Dan ingatlah ketika Tuhanmu memaklumkan : bila kalian bersyukur, tentu Kami akan menambah (nikmat) padamu apabila kamu mengingkari (nikmatKu) maka sesungguhnya adzabku sangat pedih” (QS. Ibrahim : 7).

2. Isteri yang tawakal kepada Allah
Di waktu seseorang bertawakkal pada Allah, Allah akan mencukupi rezekinya.

“Dan barangsiapa yang bertawakkal pada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan) nya. ” (QS. Ath Thalaq : 3).

Bila seseorang isteri bertawakkal pada Allah, sementara dia tidak bekerja, dari mana dia dicukupkan rezekinya. Allah akan mencukupkannya dari jalan lain, tidak selamanya harus langsung diberikan pada wanita itu. Boleh jadi Allah akan memberi rezeki yang banyak pada suaminya, lalu suami itu memberi nafkah yang cukup pada dirinya.

3. Istri yang baik agamanya
Rasulullah menjelaskan kalau wanita dinikahi kerana empat perkara. Kerana hartanya, kecantikannya, nasabnya dan agamanya.

“Pilihlah kerana agamanya, niscaya kamu beruntung” (HR. Al Bukhari dan Muslim).

Beruntung itu beruntung didunia dan di akhirat. Beruntung didunia, salah satu aspeknya yaitu dimudahkan mendapatkan rezeki yang halal.

Cuba kita perhatikan, insya Allah tidak ada satu pun keluarga yang semua anggotanya patuh pada Allah lalu mereka mati kelaparan atau kebuluran. Lalu bagaimana dengan seorang suami yang banyak bermaksiat pada Allah namun rezekinya lancar? Boleh jadi Allah akan memberi rezeki pada isteri dan anak-anaknya melalui dirinya. Jadi kerana taqwa isterinya dan bayi atau anak kecilnya yang belum berdosa, Allah lalu mempermudah rezekinya. Suami semacam itu sebenarnya berhutang pada isterinya.

4. Istri yang banyak beristighfar
Diantara keutamaan istighfar yaitu mendatangkan rezeki. Hal semacam itu dapat dilihat dalam Surah Nuh ayat 10 sampai 12. Kalau dengan memperbanyak istighfar, Allah akan mengirimkan hujan dan memperbanyak harta.

“Maka saya katakan pada mereka, ‘Mohonlah ampun pada Tuhanmu’, sesunguhnya Dia adalah Maha Pengampun, pasti Dia akan mengirimkan hujan padamu dengan lebat, memperbanyak harta dan anak-anakmu, mengadakan untukmu kebun-kebun dan mengadakan (juga di dalamnya) sungai-sungai untukmu” (QS. Nuh : 10-12).

*. Istri yang gemar silaturahim
Istri yang gemar menyambung silaturahim, baik pada orang tuanya, mertuanya, sanak familinya, serta saudari-saudari seaqidah, pada dasarnya dia tengah menolong suaminya membuat lancar rezeki. Sebab keutamaan silaturahim adalah dilapangkan rezekinya dan dipanjangkan umurnya.

“Siapa yang suka dilapangkan rizkinya dan dipanjangkan umurnya hendaklah dia menyambung silaturrahmi. ” (HR. Al Bukhari dan Muslim).

6. Istri yang suka bersedekah
Istri yang suka bersedekah, beliau jua dalam intinya sedang melipatgandakan rezeki suaminya. Kerana keutamaan sedekah misalnya dijelaskan pada surat Al Baqarah, bakal dilipatgandakan Allah sampai 700 kali lipat. Dan ia boleh dilipatgandakan lebih dari itu menurut kehendak Allah.
Apabila istri yang mendapat  nafkah dari suaminya, lantas sebahagiannya dia pakai untuk sedekah, mungkin tidak dibalas melaluinya. Namun mungkin saja dibalas melalui suaminya. Jadilah pekerjaan suaminya lancar, rezekinya berlimpah.
“Perumpamaan orang-orang yg menafkahkan hartanya di jalan Allah sama beserta sebutir benih yg menumbuhkan tujuh bulir, pada tiap-tiap bulir ada seratus biji. Allah melipatgandakan (ganjaran) buat siapa saja yang dia kehendaki. Dan Allah Mahaluas lagi Maha tahu. ” (QS. Al Baqarah : 261).

7. Isteri yang bertaqwa
Orang yang bertaqwa bakal menerima jaminan rezeki dari Allah Subhanahu wa Ta’ala. Bahkan beliau bakal mendapatkan rezeki menurut arah yang tidak disangka-sangka. Misalnya firman Allah dalam surat Ath Talaq ayat 2 dan 3.
“Barangsiapa bertaqwa dalam Allah, nescaya beliau bakal mengadakan jalan keluar baginya serta memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka” (QS. At Thalaq : 2-3).

8. Isteri yang selalu mendoakan suaminya apabila seseorang ingin menerima suatu hal, dia perlu mengetahui siapakah yang memilikinya. Beliau tidak dapat mendapatkan sesuatu itu tetapi dari pemiliknya.
Begitulah rezeki. Rezeki sebenarnya adalah pemberian dari Allah Azza wa Jalla. Dialah yang Maha Pemberi rezeki. Jadi jangan cuma bersandar kepada usaha manusiawi namun perbanyaklah berdoa memohon kepadaNya. Doakan suami supaya selalu mendapatkan limpahan rezeki berdasarkan Allah, serta yakinlah apabila isteri berdoa dalam Allah buat suaminya tentu Allah akan mengabulkannya.
“DanTuhanmu berfirman : Berdoalah kepadaKu nescaya Saya kabulkan” (QS. Ghafir : 60).

9. Istri yang suka solat dhuha
Solat dhuha adalah solat sunnah yang luar biasa keutamaannya. Solat dhuha dua raka’at setara beserta 360 sedekah buat menukar hutang sedekah setiap persendian. Solat dhuha empat rakaat, Allah bakal mengklaim rejekinya sepanjang hari.
“pada pada tubuh insan ada 360 sendi, yg seluruhnya mesti dikeluarkan sedekahnya. ” Mereka (beberapa sahabat) bertanya, “Siapakah yang mampu melakukan itu wahai Nabiyullah? ” dia menjawab, “Engkau bersihkan kahak yang ada dalam masjid merupakan sedekah, engkau menyingkirkan suatu hal yang Mengganggu menurut jalan yaitu Jadi apabila engkau tidak menemukannya (sedekah sebesar itu), jadi dua raka’at Dhuha sudah mencukupimu. ” (HR. Abu Dawud)
Allah ‘Azza wa Jalla berfirman, “Wahai anak Adam, janganlah engkau luput berdasarkan empat rakaat di awal harimu, pasti Aku cukupkan untukmu pada sepanjang hari itu. ” (HR. Ahmad).

10. Isteri yang taat serta melayani suaminya
Salah  satu kewajipan isteri pada suami yaitu mentaatinya. Sepanjang perintah suami tak dalam rangka mendurhakai Allah serta RasulNya, isteri hendaklah mentaatinya.
Apa hubungannya beserta rezeki? Ketika seorang isteri taat dalam suaminya, jadi hati suaminya juga damai dan hening. Ketika hatinya damai, dia sanggup befpikir lebih jernih dan kreativitinya ada. Semangat kerjanya juga aktif. Ibadah juga lebih damai, rezeki mengalir lancar..

Saturday, 25 March 2017

HADIAH IKATAN KASIH SAYANG

RENUNGAN SEKETIKA
~Hadiah ikatan kaseh sayang

عَنْ عَطَاءِ بْنِ أَبِي مُسْلِمٍ عَبْدِ اللَّهِ الْخُرَاسَانِيِّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ تَصَافَحُوا يَذْهَبْ الْغِلُّ وَتَهَادَوْا تَحَابُّوا وَتَذْهَبْ الشَّحْنَاءُ

Dari 'Atha bin Abu Muslim Abdullah Al Khurasani berkata, "RasuluLlāh s.a.w  bersabda: "Hendaklah kalian saling berjabat tangan, niscaya akan hilanglah kedengkian. Hendaklah kalian saling memberi hadiah, niscaya akan saling mencintai dan hilanglah permusuhan.

#Pengajaran:
1.  Ukhuwah dan berkasih sayang adalah dituntut sesama muslim.

2.  Sifat saling berkasih sayang akan menjauhkan perasaan dengki dan permusuhan

3.  Antara cara untuk mengikat ukhuwah dan kasih sayang sesama muslim ialah melalui;

a.  Saling berjabat tangan apabila bertemu sesama saudara Islam.

b.  Saling memberi hadiah seperti belanja makan, tolong bayarkan harga makanan dan sebagainya.

Marilah saling berjabat tangan dan memberi hadiah, insya'ALlāh kita saling mengasihi dan menjauhi permusuhan.

Tuesday, 21 March 2017

Doa zuriat menunaikan solat

"Bagaimana membuat anak2 solat dengan kesedaran mereka sendiri tanpa perlu disuruh dan dimarah?

""Seorang sahabat
bercerita: "Aku menceritakan satu kisah yg terjadi
padaku "

"Anak perempuanku yg berumur 16 tahun, solat baginya adalah hal yang sangat berat ..
Pada suatu hari aku berkata kepadanya :
"Bangun  solat subuh..
dan aku mengintainya dengan ekor mataku.

"Aku melihatnya mengambil sajadah, kemudian
melemparkannya ke lantai sudut biliknya... Lama kemudian ia keluar.

Aku bertanya kepadanya : "Apakah kamu sudah solat .. ?"
Ia menjawab : "Sudah"

Kemudian aku mencubitnya.
Kerana berbohong

Aku benar2 marah padanya, aku denda dia dan aku menakut2kannya akan siksa Allah ..tapi ternyata semua kata2ku itu tidak ada yang menakutkannya...

Suatu hari, seorang sahabatku bercerita suatu kisah...
""Suatu ketika ia berkunjung ke rumah seorang saudara dekatnya, ketika datang waktu solat, semua anak2nya langsung bersegera melaksanakan solat tanpa diperintah

Ia berkata :
Aku berkata padanya "Bagaimana anak2 kamu solat dengan kerelaan mereka tanpa disuruh.

"Ia menjawab :
 Ada satu doa, sebelum aku menikah aku selalu amalkan
dan sampai saat ini pun aku masih tetap berdoa dengan doa tersebut dalam... Sujudku ..
Saat sebelum salam ..
Ketika solat witir ..
Dan di setiap waktu2 yang mustajab ..

Demi Allah wahai saudara2ku ..
Anakku saat ini telah bekerja sejak aku  berdoa dengan doa itu, anakku itulah
yg rajin membangunkan kami dan mengingatkan
kami dan adik2nya utk solat

Alhamdulillah .. Mereka semua selalu menjaga solatnya.
Sampai2 .. neneknya bertandang ke rumah kami, ia tercengang melihat anak perempuanku bangun pagi, kemudian membangunkan kami untuk solat subuh.......  jadi doa apa yg di baca...
..........doa dari surahIbrahim ayat 40

رب اجعلني مقيم الصلاة ِﻭَﻣِﻦ ﺫُﺭِّﻳَّﺘِﻲ ﺭَﺑَّﻨَﺎ ﻭَﺗَﻘَﺒَّﻞْ ﺩُﻋَﺎﺀ )

Rabbij'alni muqimassolati wamin zurriyati rabbana wataqobbal du'a e.....

"Ya Robbku, jadikanlah aku dan anak cucuku orang yg tetap melaksanakan
solat .. Ya Robb kami , perkenankanlah doaku"
(QS. Ibrahim : 40 )

Ye saudara2ku  semua berdoalah untuk anak kita semua... Sebagaimana kita semua tahu bahwa doa adalah senjata seorang mukmin.

"Kirimkan tulisan ini agar lebih ramai orang yang mengambil iktibar..

"Semoga Allah merahmati orang yang bersedia untuk dishare bersama....

☑Baca selalu doa ini untuk anak2mu, biidznillah mereka akan selalu berada dalam penjagaan dan perlindungan Allah Ta'ala .. Aamiin Allaahumma Aamiin

_Jangan hanya dibaca sendiri,  sebarkan dan rasakan manfaat kebaikan demi kebaikan_

Saturday, 18 March 2017

INGAT ALLAH

Randy Pausch, 47 tahun, seorang Pensyarah Sains Komputer dari Mellon University. Dia meninggal dunia disebabkan oleh kanser pankreas pada 2008, tetapi dia menulis buku "The Last Lecture" pada 2007. Suatu legasi yang dia tinggalkan.

Dalam suratnya kepada isteri dan anak-anaknya, Dylan, Logan, dan Chloe, dia menulis satu panduan yang sangat baik, "Panduan Untuk Hidup Yang Lebih Baik" untuk isteri dan anak-anaknya.

Bagaimana untuk memperbaiki hidup anda.

1. Jangan bandingkan hidup anda dengan orang lain. Anda mungkin tidak tahu bagaimana perjalanan hidup mereka.

2. Jangan mempunyai pemikiran negatif terhadap benda yang kamu tidak boleh kawal. Sebaliknya, tumpukan tenaga anda terhadap benda yang positif yang anda miliki pada masa ini.

3. Jangan terlebih buat apa yang anda mampu. Cukuplah setakat yang anda mampu.

4. Jangan terlalu serius terhadap diri anda. Tiada siapa yang berbuat demikian.

5. Jangan bazirkan tenaga anda terhadap gossip.

6. Berfikir lebih jauh bila anda masih terjaga.

7. Iri hati adalah sia-sia. Kamu sudah mempunyai semua yang kamu perlukan.

8. Lupakan perkara yang sudah lepas. Jangan ungkit kesilapan pasangan anda di masa lampau. Ianya akan menghancurkan kegembiraan anda di masa kini.

9. Hidup ini terlalu singkat untuk membenci sesiapa. Hindarkan daripada membenci sesiapa.

10. Berdamailah dengan masa lalu kamu supaya ia tidak akan merosakkan masa sekarang kamu.

11. Tiada siapa yang mengawal kegembiraan kamu selain dari kamu sendiri.

12. Ketahuilah bahawa hidup ini ialah seperti sekolah dan kamu di sini untuk belajar. Masalah ialah salah satu dari kurikulum yang akan muncul dan pergi seperti kelas algebra, tetapi pengajarannya akan kamu pegang seumur hidup kamu.

13. Senyum dan tertawa selalu.

14. Kamu tidak perlu menang setiap pertengkaran. Setuju untuk tidak setuju.

15. Hubungi keluarga kamu selalu.

16. Beri sesuatu yang baik untuk orang lain setiap hari.

17. Maafkan orang lain.

18. Luangkan masa untuk orang yang berumur 70 tahun ke atas dan 6 tahun ke bawah.

19. Pandangan orang lain terhadap kamu bukan urusan kamu.

21. Pekerjaan kamu tidak akan menjaga kamu bila kamu sakit tetapi keluarga kamu akan menjaga kamu. Selalu berhubung.

22. Dahulukan Tuhan dalam segala yang kamu fikir, katakan dan buat.

23. Tuhan itu penyembuhan.

24. Buat perkara yang betul.

25. Bagaimana baik atau buruk pun situasi sekarang, ia akan berubah.

26. Bagaimanapun yang kamu rasa, bangun, salin pakaian dan pergi.

27. Yang terbaik akan datang kemudian.

28. Buang apa yang tidak berguna atau yang tidak menggembirakan.

29. Bila kamu terjaga di waktu pagi, bersyukur kepada Tuhan.

30. Kalau kamu kenal Tuhan kamu akan gembira selalu. Jadi, bergembiralah selalu.

Apabila kamu mengamalkan kesemua di atas, kongsikanlah pengetahuan ini dengan orang yang kamu sayangi, orang di sekolah kamu, orang yang kamu selalu bermain bersama, orang yang kamu kerja bersama, dan orang yang tinggal bersama kamu. Bukan sahaja ianya akan memperbaiki hidup anda, tetapi juga orang di sekeliling anda.

Wednesday, 15 March 2017

REZEKI

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير
Tazkirah Pagi.

*LAPAN JENIS REZEKI DARI ALLAH*

*1.Rezeki Yang Telah Dijamin.*

‎وَمَا مِن دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ
"Tidak ada satu makhluk melata pun yang bergerak di atas bumi ini yang tidak dijamin ALLAH rezekinya."
(Surah Hud : 6).

*2. Rezeki Kerana Usaha.*

‎وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى
"Tidaklah manusia mendapatkan apa-apa kecuali apa yang dikerjakannya."
(Surah An-Najm : 39).

*3. Rezeki Kerana Bersyukur.*

‎لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ
"Sesungguhnya jika kamu bersyukur pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu."
(Surah Ibrahim : 7).

*4. Rezeki Tak Terduga.*

‎وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا( ) وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ
"Barangsiapa yang bertakwa kepada ALLAH nescaya Dia akan menjadikan baginya jalan keluar dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya."
(Surah At-Thalaq : 2-3).

*5. Rezeki Kerana Istighfar.*

‎فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا ( ) يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُم مِّدْرَارًا
"Beristighfarlah kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun, pasti Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat, dan memperbanyak harta.”
(Surah Nuh : 10-11).

*6. Rezeki Kerana Menikah.*

‎وَأَنكِحُوا الْأَيَامَىٰ مِنكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِن يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ
"Dan nikahkanlah orang-orang yang masih membujang di antara kamu, dan juga orang-orang yang layak dari hamba sahayamu baik laki-laki dan perempuan. Jika mereka miskin, maka ALLAH akan memberikan kecukupan kepada mereka dengan kurnia-Nya."
(Surah An-Nur : 32).

*7. Rezeki Kerana Anak.*

‎وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلَاقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُمْ
"Dan janganlah kamu membunuh anak-anakmu kerana takut miskin. Kamilah yang akan menanggung rezeki mereka dan juga (rezeki) bagimu.”
(Surah Al-Israa' : 31).

*8. Rezeki Kerana Sedekah.*

‎مَّن ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً
"Siapakah yang mahu memberi pinjaman kepada ALLAH, pinjaman yang baik (infak & sedekah), maka ALLAH akan melipat gandakan pembayaran kepadanya dengan lipatan yang banyak."
(Surah Al-Baqarah : 245).

Semoga Allah sentiasa limpahkan kita dengan rezeki zahir dan batin yang dapat membantu perjalanan kita menuju Allah. Aamiin


Wednesday, 22 February 2017

MODEL EKONOMI NABI YUSUF (7 TAHUN) : MENYIMPAN


Sedar atau tidak urusan bajet(BELANJAWAN) ini telah lama dibicarakan dan dilaksana sejak zaman dahulu. Masyarakat harus mencontohi dan mempelajari perancangan kewangan yang dicetuskan oleh Nabi Yusuf a.s. Hebatnya perancangan kewangan ini sehingga ia tercatat di dalam al-Quran Surah Yusuf ayat 47 hingga 49.
Intipati daripada ayat ini adalah sangat besar dan luas yang merangkumi pelbagai aspek seperti model ekonomi, perancangan jangka panjang, kemahiran, teknologi, penyelidikan dan pembangunan, tenaga kerja yang cekap, pengeluaran yang optimum dan lain-lain lagi. Setiap perancangan yang dibuat akan melalui dua fasa, iaitu fasa ekonomi sedang berkembang dan fasa kemelesetan ekonomi. Setiap fasa mengambil tempoh masa selama tujuh tahun.
Model ekonomi yang diasaskan oleh Nabi Yusuf ini adalah satu model yang terbaik dan sesuai diaplikasi pada setiap zaman termasuklah sekarang. Walaupun model ini lebih merujuk kepada perancangan ekonomi negara, namun ia juga sesuai untuk dipraktikkan dalam pengurusan ekonomi keluarga.

Surat Yusuf Ayat 47

قَالَ تَزْرَعُونَ سَبْعَ سِنِينَ دَأَبًا فَمَا حَصَدْتُمْ فَذَرُوهُ فِي سُنْبُلِهِ إِلَّا قَلِيلًا مِمَّا تَأْكُلُونَ
"Supaya kamu bertanam tujuh tahun (lamanya) sebagaimana biasa; maka apa yang kamu tuai hendaklah kamu biarkan dibulirnya kecuali sedikit untuk kamu makan.


Surat Yusuf Ayat 48

ثُمَّ يَأْتِي مِنْ بَعْدِ ذَٰلِكَ سَبْعٌ شِدَادٌ يَأْكُلْنَ مَا قَدَّمْتُمْ لَهُنَّ إِلَّا قَلِيلًا مِمَّا تُحْصِنُونَ
Kemudian sesudah itu akan datang tujuh tahun yang amat sulit, yang menghabiskan apa yang kamu simpan untuk menghadapinya (tahun sulit), kecuali sedikit dari (bibit gandum) yang kamu simpan.


Surat Yusuf Ayat 49


مَّ يَأْتِي مِنْ بَعْدِ ذَٰلِكَ عَامٌ فِيهِ يُغَاثُ النَّاسُ وَفِيهِ يَعْصِرُونَ
Kemudian setelah itu akan datang tahun yang padanya manusia diberi hujan (dengan cukup) dan dimasa itu mereka memeras anggur".


Mengenai panduan menyimpan menurut Surah Yusuf : 47-48 yang dibincangkan .Ayat tersebut berbunyi :

Hendaklah kamu menanam bersungguh-sungguh tujuh tahun berturut-turut, kemudian apa yang tanam biarkanlah dia pada tangkai-tangkainya ; kecuali sedikit dari bahagian yang kamu jadikan untuk makan. Kemudian akan datang selepas tempoh itu, tujuh tahun kemarau yang besar, yang akan menghabiskan makanan yang kamu sediakan baginya kecuali sedikit dari apa yang kamu simpan (untuk dijadikan benih) ” Surah Yusuf : 47-48

Daripada ayat di atas terutama ayat 47, ada tiga isi utama yang dapat kita fahami iaitu:

1. Menanam bersungguh-sungguh tujuh tahun berturut-turut, kemudian apa yang tanam.
2. Biarkanlah dia pada tangkai-tangkainya.
3. Kecuali sedikit dari bahagian yang kamu jadikan untuk makan.

Panduan Pertama

Dari isi pertama ayat di atas, kita perlu menyimpan dahulu pendapatan yang kita perolehi dan bukannya berbelanja dahulu dan menyimpan sekiranya ada lebihan. Formula yang sebetulnya untuk menyimpan adalah seperti berikut:

Gaji – Simpanan = Perbelanjaan

Adakah anda biasa mendengar bahawa ada yang mengatakan bahawa “Duit di hadapan mata jangan harap akan disimpan.” Ini adalah kerana bahawa kita akan menggunakan duit tersebut walaupun kita telah mengasingkannya dengan akaun lain. Memang betul, saya pun mengalami perkara sebegini. Ini adalah kerana kita akan berasa ‘gatal tangan’ untuk menggunakan duit tersebut setelah sampai satu ketika. Bagaimana supaya ia ‘tidak kelihatan di hadapan mata kita’ ? Tidak lain dan tidak bukan ialah kita perlu membuat potongan gaji ke tempat duit ini tidak dapat diambil ataupun di tempat yang tidak mempunyai kad ATM supaya menyekat tangan kita dari mengambilnya. Tidak lain dan tidak bukan ialah di Amanah Saham Nasional Berhad (ASNB), Tabung Haji (TH) ataupun di Koperasi syarikat anda,. Buat sahaja potongan gaji, InsyaAllah, ia akan membentuk disiplin anda untuk menyimpan. 

Duit perlu disimpan walaupun sedikit. Mungkin ada antara kita yang mungkin tidak mengusik gajinya sehingga tiga bulan dan ada yang tidak mampu menyimpan sehingga RM1,000 sebulan. Sedikit atau banyak pendapatan kita, kita perlu menyimpannya jua kerana prinsip utama pengurusan kewangan adalah menyimpan.

Kita bekerja dari bulan ke bulan. Jika kita menyimpan RM500 pada bulan ini, bulan depan kita menyimpan RM500 lagi, ini menjadikan kita lebih kaya pada bulan hadapan berbanding bulan ini sebanyak RM500. Menyimpan dan terus menyimpan. Kita tidak mungkin menjadi lebih kaya dengan berbanding orang lain. Pegang sahaja prinsip rezeki orang jangan diusik, rezeki diri sendiri kita pertahankan. Anda bagaimana?

Panduan Kedua

Biarkanlah dia pada tangkai-tangkainya. Ayat ini menunjukkan bahawa gandum perlu dibiarkan pada tangkainya sahaja dan disimpan. Ini adalah untuk mengekalkan khasiat gandum sebelum tujuh tahun sebelum ia digunakan sewaktu tujuh tahun zaman kesusahan.

Apa yang kita boleh tamsilkan ayat ini kepada kita? Sudah tentu ayat ini menyuruh kita agar menukarkan duit kita kepada dalam bentuk aset ataupun komoditi seperti emas, perak, hartanah dan sebagainya. Kita perlu menukar duit kita dalam bentuk aset kerana supaya duit simpanan kita itu kalis inflasi. Duit RM50 dalam poket kita pada hari ini adalah tidak sama dengan nilainya untuk tempoh  5 tahun akan datang. Sekiranya anda tidak mahu menukar dalam bentuk aset sekalipun, anda boleh menyimpannya ditempat-tempat yang memberi pulangan dividen yang lebih tinggi daripada nilai inflasi tahunan semasa. 

Setiap pendapat boleh diterima dan ditolak. Saya tertarik dengan ceramah Sheikh Imran Hussein yang menyatakan bahawa Islam hanya membenarkan urus niaga secara tunai sahaja. Memang betul, sekiranya kita ingin menukarkan duit kita ke dalam bentuk komoditi seperti emas pastikan ianya dibeli secara tunai.

Panduan Ketiga

Kecuali sedikit dari bahagian yang kamu jadikan untuk makan. Ayat menyeru kepada kita supaya berbelanja setelah kita memperuntukkan jumlah untuk disimpan. Kita perlu tahu komitmen kita setiap bulan untuk makan minum, bil-bil, sewa, hutang-hutang dan sebagainya. Adalah tidak cerdik dipandang orang apabila kita berbelanja melebihi pendapatan kita setiap bulan. Wallhua’lam

Saturday, 11 February 2017

TIDAK SAMA ANAK LELAKI dan ANAK PEREMPUAN

SIAPA ADA ANAK LELAKI KENA BACA SAMPAI HABIS 🙋👦



Anak lelaki banyak energy.
Anak lelaki suka berlari.
Anak lelaki suka bergusti.
Anak lelaki perlu keluar kena matahari, nanti dapat tidur berquality.
Anak lelaki perlu keluar kena matahari supaya mood jadi happy, kurang depresi, tingkatkan memory.
Semua ni ada scientific study.
.
Anak lelaki perlu terapi alami.
Ada penyembuhan pada alam semulajadi.
Biar main parit. Panjat pokok sana sini.
Ini untuk tabung emosi.
Buka kasut, sentuh tanah, jalan tanpa alas dikaki.
Badan dapat create sistem immunity.
Dapat neutralize cas negative.
Kita nak restore humanity.
.
Jangan asyik pegang controller Dan main psp.
Terpekap dalam rumah, dinding kanan kiri.
Dihadapkan pasif skrin entertainment dari phone sampai tv.
.
Beri anak lelaki haiwan peliharaan.
Tak kisahlah walaupun ikan guppy.
Supaya belajar rasa empathy.
Moga besar jadi suami mithali.
Tak da la ego meninggi. (Kannnn)
.
Anak lelaki perlu ayah disisi.
Untuk jadi idola diri.
Spend lah time ke masjid. Suggestion saja ni.
Kalau buat Allah sukai.
Anak lelaki perlu ibu, sentiasa dengar Dan mengasihi.
Memang macam-macam perangai dia buat, kadang-kadang sakit hati.
Jiwa kena kental, sabar tidak bertepi.
Cakap sekali belum tentu bergerak.
Kenalah ingatkan beberapa kali.
Bukan semberono ya.
Ada cara dan seni.
Otaknya tak boleh proses banyak benda, satu arahan satu situasi.
.
Rasa-Rasa nak mengamuk, cakap pada diri,
Ini amanah Illahi
Tugas kita bukan menghakimi
Tapi mendidik
Beri kasih sayang, tanpa belah bahagi.
.
Ini soalan yang last sekali
Dah peluk anak lelaki hari ini?
Sekejap saja mereka membesar
Peluklah selagi berdenyut nadi..

*peringatan utk diri sendiri*



Tuesday, 7 February 2017

SERTAI MAJLIS PENGEBUMIAN



*Lukman Al Hakim*

Satu-satunya manusia yang bukan nabi,
bukan pula Rasul, tapi kisah hidupnya diabadikan dalam Qur'an adalah Lukman Al Hakim. Kenapa? kerana hidupnya penuh hikmah. Suatu hari ia pernah menasihati anaknya tentang hakikat hidup.

"Anakku, jika makanan telah memenuhi perutmu, maka akan matilah fikiran dan kebijaksanaanmu. Semua anggota badanmu akan malas untuk melakukan ibadah, dan hilang pulalah ketulusan dan kebersihan hati. Padahal hanya dengan hati bersih manusia boleh menikmati lazatnya berzikir."

"Anakku, kalau sejak kecil engkau rajin belajar dan menuntut ilmu. Dewasa kelak engkau akan memetik buahnya dan menikmatinya."

"Anakku, ikutlah orang-orang yang sedang menyusung jenazah, jangan kau ikut orang-orang yang hendak pergi ke pesta pernikahan. Kerena jenazah akan mengingatkan engkau pada kehidupan yang akan datang. Sedangkan pesta pernikahan akan membangkitkan nafsu duniamu."

"Anakku, aku sudah pernah memikul batu-batu besar, aku juga sudah mengangkat besi-besi berat. Tapi tidak pernah kurasakan sesuatu yang lebih berat daripada tangan yang buruk perangainya."

"Anakku, aku sudah merasakan semua benda yang pahit. Tapi tidak pernah kurasakan yang lebih pahit dari kemiskinan dan kehinaan."

"Anakku, aku sudah mengalami penderitaan dan bermacam kesusahan. Tetapi aku belum pernah merasakan penderitaan yang lebih susah daripada menanggung hutang."

"Anakku, sepanjang hidupku aku berpegang pada 8 wasiat para nabi. Kalimat itu adalah:

1. Jika kau beribadah pada Allah, jagalah fikiranmu baik-baik.

2. Jika kau berada di rumah orang lain, maka jagalah pandanganmu.

3. Jika kau berada di tengah-tengah majlis, jagalah lidahmu.

4. Jika kau hadir dalam jamuan makan, jagalah perangaimu.

5. Ingatlah Allah selalu.

6. Ingatlah maut yang akan menjemputmu

7. Lupakan budi baik yang kau lakuan pada orang lain.

8. Lupakan semua kesalahan orang lain terhadapmu

Monday, 6 February 2017

BELUM SAMPAI MASA

Al Marhum Prof Hamka

*TERLENA*

_Waktu berlalu begitu pantas menipu kita yang terlena_

_Belum sempat berzikir di waktu pagi, hari sudah menjelang siang, Belum sempat bersedekah pagi, matahari sudah meninggi._

_Niat pukul 9.00 pagi hendak solat Dhuha, tiba-tiba azan Zuhur sudah terdengar.._

_Teringin setiap pagi membaca 1 juzuk Al-Quran, menambah hafalan satu hari satu ayat, itu pun tidak dilakukan._

_Rancangan untuk tidak akan melewatkan malam kecuali dengan tahajjud dan witir, walau pun hanya 3 rakaat, semua tinggal angan-angan._

_Beginikah berterusannya nasib hidup menghabiskan umur? Berseronok dengan usia?_

_Lalu tiba-tiba menjelmalah usia di angka 30, sebentar kemudian 40, tidak lama terasa menjadi 50 dan kemudian orang mula memanggil kita dengan panggilan "Tok Wan, Atok...Nek" menandakan kita sudah tua._

_Lalu sambil menunggu Sakaratul Maut tiba, diperlihatkan catatan amal yang kita pernah buat...._

_Astaghfirullah, ternyata tidak seberapa sedekah dan infak cuma sekadarnya, mengajarkan ilmu tidak pernah ada, silaturrahim tidak pernah buat._

_Justeru, apakah roh ini tidak akan melolong, meraung, menjerit menahan kesakitan di saat berpisah daripada tubuh ketika Sakaratul Maut?_

_Tambahkan usiaku ya Allah, aku memerlukan waktu untuk beramal sebelum Kau akhiri ajalku._

_Belum cukupkah kita menyia-nyiakan waktu selama 30, 40, 50 atau 60 tahun?_

_Perlu berapa tahun lagikah untuk mengulang pagi, siang, petang dan malam, perlu berapa minggu, bulan, dan tahun lagi agar kita BERSEDIA untuk mati?_

_Kita tidak pernah merasa kehilangan waktu dan kesempatan untuk menghasilkan pahala, maka 1000 tahun pun tidak akan pernah cukup bagi orang-orang yang terlena._

Pak Hamka.Al Marhum Prof Hamka😔😔😔

Saturday, 4 February 2017

LUASNYA REZEKi

*TENTANG REZEKI*


Allah nak ambik atau nak tarik rezeki kita dengan macam2 cara. Tayar motor pancit lh, kereta rosak, duit kena curi lah, kena tipu lah sebab join bisnes itu ini, kena tipu join skim itu ini, dan macam2 lagi. Itu lah hakikatnya.

Kekadang kita berfikir soal rezeki dengan tidak adil.. maka kita cemburukan gaji, elaun dan pendapatan tambahan kawan kita yang bekerja ditempat lain atau bekerja lebih masa dengan berniaga dan sebagainya yang dilihat lebih besar dari kita. Kita rasa resah melihat orang lain.

Ingat! *REZEKI* itu bukan sahaja di slip gaji atau pada jumlah angka duit semata-mata.

*Kekadang kita lupa..*
🔹Dapat bos ditempat kerja yang baik pun rezeki..
🔹Dapat kawan2 tempat kerja yang baik pun rezeki..
🔹Dapat masyarakat sekeliling tempat kerja yang baik pun rezeki..
🔹Kerja tak pressure pun rezeki..
🔹Sambil bekerja tapi banyak masa dengan family pun rezeki..

Banyak sangat rezeki yang Allah bagi kepada kita sebenarnya..

 *Jom fikir luasnya rezeki.*

 Jangan sempitkan hanya pendapatan yang tercatat atas kertas sahaja sebagai rezeki..

Kekadang..

🔸Ada orang direzekikan cantik & tampan, tapi tak direzekikan cinta.
🔸Ada orang direzekikan harta, tapi tak direzekikan anak-anak.
🔸Ada orang direzekikan anak-anak, tapi tak direzekikan kasih sayang.
🔸Ada orang direzekikan kekayaan, tapi tak direzekikan kebahagiaan.
🔸Ada orang direzekikan makanan yang hebat, tapi tak direzekikan selera.


Demikian Allah SWT membahagi kan rezekinya, jangan menyangka kita tidak ada rezeki. Rezeki tu ada dimana mana. Bukan terletak pada manusia, tapi Allah.

Bagus sekali info👆👆👆
kurniaan anak adalah REZEKI dari Allah

Thursday, 2 February 2017

Pesanan pada anak-anak jika kita mahu selamat

JARANG KITA SAMPAIKAN PESANAN PENTING INI KEPADA ANAK :
.
.
Selalunya ketika kita dah tua dan rasa tempoh di dunia hampir ke penghujungnya, kita akan pesan kepada anak dengan pesanan-pesanan baik. Contohnya :

- nanti abah dah takde korang jangan gaduh-gaduh,
- harta pusaka tu bahagikanlah baik-baik ikut wasiat,
- bila raya balik jenguk rumah pusaka...

Itu pesanan stereotaip. Tapi bagi saya, pesanan itu hanya bermanfaat di alam sini (dunia). Lebih baik kita pesan sesuatu yg lebih bermakna utk kita di alam sana.

Bermakna sebab, di sana kita ni hidup lagi, cuma bertukar alam je.

Ramai yg tak perasan perkara ni. Mungkin kita fikir apabila meninggal dunia, everything disconnect. Maaf, sebenarnya ada lagi connectionnya.

Lebih baik kita pesan begini kepada anak, utk kebaikan our own future :

- Nanti jangan lupa bersedekah utk abah setiap hari. Sebab dulu abah tak sempat nak sedekah banyak kerana besarkan korang.
- jangan lupa bacakan Surah Mulk utk mak setiap malam. Nanti ada juga peneman mak di kubur....
- Doakan kebaikan utk mak-abah setiap hari.....

Ini yg lebih penting utk kita pesan & wasiatkan sebab, tak tentu lagi kita selamat dgn amalan sendiri. Kalaulah amalan sedekah pahala tak cukup, boleh juga anak yg masih hidup tolong 'top-up'kan.

Dan doa, bacaan Quran & sedekah ni jangan minta mereka buat setahun sekali masa hari raya je. Ingatkan mereka, jika benar sayang mak-abah, buat setiap hari.

Sebab dulu, kita jaga anak careful everyday. Kita bagi mereka makan-minum everyday, bukan seminggu sekali.

Ingatkan anak anda. Sebab, jarang anak yg ingatkan ibu-bapa mereka yg dah meninggal. Masa meninggal je anak menangis seminggu. Lepas tu mereka enjoy dgn harta-pusaka. Mereka fikir kita di alam sana pun selamat & gembira.

Then setahun sekali baru nak jenguk kubur baca Fatihah masa raya.

Saya kira, bukan begitu relationshipnya.  Saya fikir, antara tanda anak benar-benar sayangkan ibu-bapanya, ia berpanjangan setiap hari tak kira kita masih hidup ataupun dah kembali ke alam sana.

Ia bantu kita setiap hari dengan doa, bacaan Quran & sedekah yg ikhlas yg BERMANFAAT utk kita di alam sana.

Dan semua kesedaran ini bermula dengan kita, ibu-bapanya yg mendidik dan mengingatkan mereka.

Ingatlah,

Apa yg kita ingatkan mereka, itulah yg kita dapat.

Ingatlah,

Kematian bukan penutup segalanya. Kita masih hidup. Cuma berpindah medium (alam lain) sahaja.

Sekian, ingatan utk diri sendiri, seorang bapa yg ada anak 2 orang dan, seorang anak yg telah bapanya telah kembali ke Rahmatullah 5 tahun lepas.

Setiap hari saya cuba yg terbaik utk sambungkan kasih-sayang kepada arwah abah dgn bacaan Al-Quran, sedekah dan doa kerana percaya janji Tuhan :

'dan orang beriman yg diikuti zuriat keturunannya dlm keadaan beriman juga, Kami hubungkan (himpunkan) mereka & zuriatnya di syurga....' (Surah Thur, 21).

Semoga. Tolong sama-sama doakan ibu-bapa kita yg telah pergi,g

Everyday.
.
.
Ust Asraff Ayobb

Tuan-puan, antara sebab mengapa saya minta kita betul-betul perlu pandai kuasai bacaan Quran adalah kerana asbab SYAFAAT. Quran ni ada syafaat di alam kubur & hari kiamat.

Syafaat bermaksud, jika kita susah nak masuk syurga, nanti Quran akan datang sebagai pembantu utk backup & topup mana yg tak cukup, di hari tiada sesiapa pun boleh bantu.

Kita perlu berfikir jauh. Invest our time & effort utk dapatkan bantuan yg bersifat longlasting ini. Mulakan dgn mahir membacanya.


.

Thursday, 19 January 2017

Surah al Qasas

📚Tadabbur juz 20 Surah al-Qasas
👵🏼Para ibu perlu menjiwai hati ibu nabi Musa a.s.
😭makin tua ni selalu sangat tersentuh hati ibu ini bila baca ayat ini
(وَأَصْبَحَ فُؤَادُ أُمِّ مُوسَىٰ فَارِغًا ۖ إِنْ كَادَتْ لَتُبْدِي بِهِ لَوْلَا أَنْ رَبَطْنَا عَلَىٰ قَلْبِهَا لِتَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ)
[Surat Al-Qasas 10]

Dan (sepeninggalan nya) menjadilah hati ibu Musa kosong; sesungguhnya ia nyaris-nyaris menyatakan perihal anaknya itu dengan berterus-terang jika tidaklah Kami kuatkan hatinya (dengan perasaan sabar dan tenang tenteram), supaya tetaplah ia dari orang-orang yang percaya (akan janji Allah).
😭apa yang dimaksudkan dengan hatinya menjadi kosong (fuad farigha)? Mengapa Allah swt tidak menggunakan kalimah "qalbu" tetapi guna kalimah 'fuadu"...
📗Ahli tafsir pun ada pelbagai pendapat.(kena masuk kuliah tafsir)
😭apa yang dimaksudkan dengan hati farigha ini? sukar diungkap dengan kata-kata.
😭Ibu-ibu yang sudah merasainya sahaja yang memahaminya
- ketika anak ketika kecil ditimpa penyakit yang mencemaskan
- ketika berpisah dengan anak pada jarak yang jauh dan masa yang lama
- ketika anak menjauhkan diri daripada ibu kerana merajuk
- ketika anak tidak mahu pulang ke pangkuan ibu sekian lama
- ketika anak ditimpa masalah tetapi ibu tidak ada kudrat membantunya
- ketika anak membelakangkan pandangan atau suruhan ibubapa yang berkaitan kewajipan syara'
- ketika anak berkongsi kesedihan dan kekecewaan dalam hidupnya
- ketika anak ditimpa musibah sehingga mendapat kecacatan anggota
- ketika anak hilang dari pandangan mata tanpa sebarang khabar
- ketika anak yang dipinjamkan oleh ALLAH diambil semula...
(Ya Allah, pada saat menulis ini, hati ibu ini bagai ditusuk sembilu)
🔋Namun, hanya ALLAH swt tempat ibu mengubat jiwanya dengan mengulang-ngulangi ayat sebelumnya sebagai doa yang berterusan untuk mengisi jiwa yang farighah
وَأَوْحَيْنَا إِلَىٰ أُمِّ مُوسَىٰ أَنْ أَرْضِعِيهِ ۖ فَإِذَا خِفْتِ عَلَيْهِ فَأَلْقِيهِ فِي الْيَمِّ وَلَا تَخَافِي وَلَا تَحْزَنِي ۖ إِنَّا رَادُّوهُ إِلَيْكِ وَجَاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلِينَ)
[Surat Al-Qasas 7]

🖌Ibu-ibu yang lain boleh berkongsi rasa di sini💎

📌Salam jumu'ah mubarakah, Dr UsWah, Kampus ibu kandung suluh budiman, Tanjong Mu'allim, 21 R.Akhir 1438/20 Jan 2017